KOSTEN BESPAREN (10 maart 2008)Bij postbezorger TNT werken slimme mensen ... Zo hebben ze daar onlangs uitgevonden dat het goedkoper is om alle postkantoren te sluiten en de post te laten behandelen door de plaatselijke kruidenier en sigarenboer. Oh, maar dat is niet het enige. Ze hebben wel wel meer creatieve ideeën: nu hebben ze weer bedacht dat als er een aantal pakketten bezorgd moeten worden in hetzelfde flatgebouw, ze simpelweg bij één adres kunnen aanbellen, waarna ze gelijk alle andere pakketten ook in de hal kunnen neerzetten. Iedere geadresseerde vindt dan wel zijn eigen pakket, toch? En wordt het door een ander meegenomen, dan is dat gewoon jammer -- hadden ze het maar aangetekend moeten laten versturen! Onlangs had ik bijvoorbeeld een grote lamp besteld. Als u nieuwsgierig bent hoe hij eruit zag, kijk zo:
Maar daar gaat het nu niet om. Toen mijn dochter vrijdagavond thuiskwam, stond er in de gemeenschappelijke hal van het flatgebouw een doos klaar die groot genoeg was om een volwassen persoon in te verzenden (als het karton tenminste van luchtgaatjes zou zijn voorzien). De doos was door de post domweg in de hal neergezet zonder bij mij aan te bellen -- terwijl ik toch de hele dag thuis was! Als ik bijvoorbeeld op vakantie was geweest, zou de doos er dan ook nog gestaan hebben bij mijn terugkomst? "Ja, maar er is toch niets gestolen," zult u misschien tegenwerpen. Nou ... buurman Frank kwam net vorige week bij mij langs. "Had ik misschien een pakketje voor hem meegenomen?" Frank was namelijk met boodschappen thuisgekomen en had een pakketje voor hem in de hal zien staan. Toen hij het later wilde ophalen, was het verdwenen. En dat is nog niet alles. Vandaag ontving ik bericht uit Engeland dat een pakket met schaakcomputers al vorige week aan mijn adres zou zijn bezorgd. Maar ik heb niets ontvangen. Begint u ook te vermoeden wat dáármee is gebeurd? Ik probeer nog te bellen naar TNT. Ik bel om: 13:23: in gesprekEindelijk om 13:46 klinkt er een zwaarmoedige mannenstem uit de telefoon, die meedeelt dat ze het vreselijk druk hebben bij TNT en dat ik het beter later nog eens kan proberen. Maar misschien ben ik bereid te wachten ... Na tien minuten wachten, waarbij het somber klinkende heerschap mij steeds weer aanspoort het later nog eens te proberen, geef ik het op. Handige jongens daar bij TNT. Zo krijgen ze wel steeds minder kosten ... en klanten. (Wilt u weten of je bij TNT misschien ook schriftelijk kunt klagen, lees dan de weblog van morgen.)
|