GIROMATELOOS DOM (18 december 2007)Stel U gaat eten in een restaurant. Vooraf kunt u kiezen uit de volgende vier soepen:
Nou, jammer! Maar met pompoensoep heeft u ook wel goede ervaringen, dus die dan maar ... Na korte tijd keert de ober echter weer terug: "Sorry meneer, de pompoensoep blijkt ook op te zijn. Maar u kunt nog wel de erwtensoep kiezen." * * *Wat een belachelijk restaurant, denkt u waarschijnlijk. Toch overkwam me onlangs iets vergelijkbaars, zij het niet in een restaurant. * * *Deze week was ik bij de pas verbouwde Albert Heyn aan de Overtoom. Bij de ingang stond een blauwe giromaat te pronken. Ik was wat krap bij kas, dus ...
"Hoeveel geld wilt u hebben?" informeerde het apparaat beleefd en ik kon kiezen uit vier bedragen. Het hoogste was 250 Euro. Hebberig als ik ben, koos ik daar natuurlijk voor. "Dit bedrag kan niet worden uitbetaald,", antwoordde de giromaat, "maar u kunt wel kiezen voor 240 of 260 Euro. Zoals eerder opgemerkt, ben ik behept met een wat hebberige natuur, dus u begrijpt waar mijn keuze nu op viel. Maar ook de aangeboden 260 Euro bleek niet aanwezig. De enige 'keuze' was 240 Euro. * * *Misschien zegt u: "waar maak je je druk over?" Zou u dat bij een restaurant ook zeggen? En gelooft u mij: voor een programmeur is het een peulenschil om een programma te maken dat niet zulke debiele voorstellen doet. Wat ik me alleen nog afvraag is of er veel mensen zijn die na zo'n ervaring nog vertrouwen hebben in de Postbank ...
|